Založ si blog

Mýtus zvaný RegioJet – emócie a dojmy musia nahradiť fakty

Od spustenia pravidelnej prevádzky IC vlakov spoločnosti RegioJet na linke BA – KE ubehli dva roky a nateraz to vyzerá tak, že tretieho sa nedočkáme. Napriek všeobecnému radostnému opojeniu potencionálnych cestujúcich som si ešte pred vypravením prvého žltého expresu dovolil upozorniť na viaceré mylné predstavy a hodnotiace súdy spoločnosti, ktoré často opomínali serióznu a objektívnu kritiku či už z dôvodu politickej zaujatosti alebo neznalosti skutočných pomerov na železnici.

K málo kritickému prijatiu nového dopravcu sa na škodu veci pripojili i viaceré mienkotvorné médiá (i keď z času na čas i tu nájdeme zmienku o problémoch spojených s RegioJetom), neskôr tento trend nasledovali i rôzne lifestylové web stránky, ktoré sa objektivitu snažili dosiahnuť aspoň formálne na základe porovnávania dojmov z jazdy. Nazdávam sa však, že subjektívne dojmy, hoci získané i z vlastnej skúsenosti, nie sú vhodným zdrojom argumentov pre objektívnu kritiku, ba naopak, osobným pocitom by sa mal autor článku usilujúci sa o nestrannú kritiku vyhýbať veľkou okľukou, nakoľko sú ovplyvnené mnohými premennými. Obávam sa, že práve tomuto sa však médiá, ktoré obrovskou mierou ovplyvňujú verejnú mienku na Slovensku, nevyhli a de facto čitateľovi poskytli o RegioJete len to, čo chcel počuť.

 

Mýtus č. 1. Porovnávanie vlakov rôznej kategórie

Tento fakt je azda najdôležitejší. Pri porovnávaní vlakov ZSSK a RegioJetu dochádzalo (a naďalej dochádza) v médiách ale i v spoločnosti k obrovskému omylu. Výsledok debaty o kvalitnejšom dopravcovi nemohol (a nemôže) často krát dospieť k objektívnemu záveru už len z dôvodu porovnávania dvoch odlišných kategórií vlakov, a to spravidla rýchlikových súprav R spoločnosti ZSSK a IC súprav RegioJetu. Z tejto komparácie dochádza na konci dňa k mnohým nedorozumeniam. Záver hodnotenia hovoriaci o väčšom pohodlí vo vlaku RegioJet na trase BA – KE na základe zaručeného miesta vo vozni naproti preplneným “dobytčákom” je minimálne scestný, nakoľko rovnako v IC vlakoch ZSSK je takéto miesto samozrejmosťou. Všetky IC vlaky totiž majú povinnú rezerváciu miest. To však v mnohých hodnoteniach autorom uniká a ZSSK sa pripisuje prvý mínusový bod na základe neznalosti a porovnávania vlakov R a IC, čo, samozrejme, predstavuje nerovný boj. Koniec koncov, do rýchlikov ZSSK je možné zakúpiť si lacnú miestenku.

 

Mýtus č. 2. Súpravy RegioJetu sú komfortnejšie! (?)

Menovateľ tohto mýtu je rovnaký ako v bode 1. Zaiste, business trieda ponúka zaručene vysoký štandard, no za ten si treba značne priplatiť – výsledná cena je nakoniec vyššia ako u konkurencie. Prehliadaným faktom na druhej strane zostáva, že v najnižšej triede spoločnosti RegioJet sa odveziete v štandardnom kupé vozni, pričom aj súpravy nižšej kategórie R vlakov od ZSSK ponúkajú rovnakú alebo dokonca vyššiu kvalitu. Nepríjemnosťou pre vozne triedy Standard od Regiojetu je i nemožnosť zapojiť do zásuvky el. spotrebič  s tzv. “nulákom”, nakoľko zásuvka je len dvojbodová, čiže na využívanie notebooku treba myslieť už pred jazdou a spoliehať sa na plnú batériu. Nie je možné nespomenúť často nefunkčné toalety i klimatizáciu. Pochvala RegioJetu patrí určite v neustálom informovaní cestujúcich o zmenách a dôvodoch meškania, čo je pri ZSSK skôr raritou ako samozrejmosťou.  Na druhej strane treba dopovedať, že v prípade poruchy vie ZSSK oveľa pohotovejšie vybaviť náhradný rušeň, a rovnako tak vlaky ZSSK na seba spravidla pri meškaniach čakajú.

 

Mýtus č. 3. Vlaky RegioJetu sú lacnejšie

Už po pár týždňoch predsa súkromná spoločnosť avizovala zdražovanie lístkov a počiatočné opojenie z ceny lístka KE – BA za 9 € bolo predčasné.  Ešte pred začatím prepravy bolo jasné, že ceny sú len dočasné  (dumpingové) a neskôr pôjdu určite nahor. Všimnime si príklad u našich západných susedov, kde ceny zakrátko stúpli a nedosahujú priepastné rozdiely v porovnaní s ČD, resp. pri istých akciách sa je možné s ČD odviezť ešte lacnejšie. V súčasnosti je RegioJet väčšinou stále lacnejšou formou cestovania, no rozdiely v cenách rozhodne nie sú priepastné ako pred dvomi rokmi – navyše ďalšie zdražovanie v žltom exprese nie je zďaleka vylúčené.

Zámerne nebudem vyzdvihovať ZSSK pre ich bezplatné cesty pre študentov a seniorov, keďže sa chcem vyhnúť neobjektivite, nakoľko táto 100% zľava pre IC spojenia neplatí. Určite však stojí za zmienku podotknúť, že by si vybraná skupina cestujúcich s nulovým lístkom mohla túto príležitosť od štátnej spoločnosti vážiť viac, namiesto intenzívneho (neobjektívneho) kritizovania ZSSK počas cesty rýchlikom, ktorú im tá istá spoločnosť ponúka zadarmo.

 

Mýtus č. 4. Veľké meškania ZSSK a zastarané rušne i vagóny

R, EC, EN a v súčasnosti už aj znovu obnovené IC vlaky ZSSK ťahajú presne tie isté (staré) rušne, ktoré vlastní  RegioJet. Pokiaľ žltý expres argumentuje rušňami Siemens, ZSSK môže pokojne kontrovať lokomotívou Škoda 380/381 Messerschmitt, ktorá je, mimochodom, výkonnejším strojom ako Vectron. Dokonca aj rušne na neelektrifikovaných tratiach (bývalých zrýchlených vlakov či regionálnych expresov) sú zväčša po renovácií s absolútne novými motormi (napr. Caterpillar v rušňoch 757. na trati Vrútky – Banská Bystrica). Čo sa vozového parku týka, ak opomeniem monitory zabudované v sedadlách RegioJetu (nie v celom vlaku), nemajú si tieto dve spoločnosti čo vyčítať. Za business triedu je nutné si priplatiť nemalé peniaze, v triede standard si do elektrickej siete nezapojíte ani váš notebook.  Na strane druhej ZSSK ponúka slušnú kvalitu v oboch triedach IC vlakov s čistými a funkčnými toaletami (situácia v rýchlikoch je bez pochýb citeľne horšia) a za spomenutie stojí i vlajková loď komfortu štátneho prepravcu v podobe vozňa triedy 1+. Menším mínusom pre spoločnosť p. Jančuru je i absencia reštauračného vozu no možná je donáška chutného jedla na miesto. Na druhej strane ZSSK sa môže pochváliť priestrannými a modernými reštauračnými vozňami s novou ponukou jedál.

 

Mýtus č. 5. ZSSK je neefektívny podnik

ZSSK má spolu so ŽSR na starosti stovky rušňov a vagónov, správu železničných tratí i budov. Je to kolos, ktorý si sotva vie bežný cestujúci predstaviť. ZSSK prevádzkuje obrovské množstvo stratových, prípadne nízko výnosných spojov. Politika RegioJetu je odlišná a môžeme povedať, že pred dvomi rokmi prišla spoločnosť de facto “na hotové”, keď sa rozhodla prevádzkovať svoje IC vlaky na najvyťaženejšej trati BA – KE. Samozrejme prevádzkovanie lokálnych spojov je dotované štátom, no faktom stále ostáva, že ZSSK vo verejnom záujme prevádzkuje množstvo tratí so stratou. Do prevádzkovania takýchto spojov p. Jančura, samozrejme, nepôjde, nakoľko jemu o verejný záujem nejde. Paradoxom je teda fakt, že stratu, ktorá ZSSK vzniká pre čiastočný odliv zákazníkov využívajúcich služby RegioJetu nezaplatí nik iný, ako sám občan zo svojich daní. 2 € cestou žltým expresom sme tak ušetrili len naoko. Ako však bolo naznačené vyššie porovnávajme porovnateľné a teda na výsledok hospodárenia novo zavedených štátnych IC vlakov na trati BA – KE si musíme počkať.

 

Záverom

Tvrdenia o RegioJete ako o jednoznačnom víťazovi konkurenčného boja často krát nebývajú založené na objektívnych faktoch, ale skôr na predpojatosti a osobných postojoch resp. individuálnych negatívnych skúsenostiach. RegioJetu treba byť vďačný minimálne za prebudenie štátnej spoločnosti, ktorá sa v konkurenčnom priestore značne zlepšila v službách i prístupe. Rovnako tak za snahu o čo najlepšie pohodlie cestujúcich. Avšak osočovanie štátneho prepravcu, ktorý zabezpečuje prepravu na našom území vyše sto rokov len z číreho princípu pokladám za nekorektné o to viac, ak sa pre takúto kritiku využívajú polopravdy a nepodložené argumenty. Na záver musím vyjadriť znepokojenie nad situáciou i z iného – hodnotového dôvodu. Nazdávam sa, že nie všetky veci v spoločnosti by mali byť hodnotené cez prizmu ekonomickej výnosnosti. Železnica týmto dravým bojom stráca svojho ducha, stala sa priestorom pre nekompromisný podnikateľský boj. Ako človeka, ktorý je so železnicou od detstva úzko spätý je mi tejto situácie úprimne ľúto.

Prebytok humanitných odborov? Potrebujeme ich viac ako kedykoľvek pred tým

11.01.2017

Humanitné či spoločenské vedy v súčasnosti čelia značným tlakom, či už zo strany vlád, podporujúcich spravidla (a do istej miery pochopiteľne) skôr technické smery (STEM - Science, Technology, viac »

počasie, zima, lyžovanie

Mrazy vydržia, snežiť zrejme nebude

21.01.2017 07:00

Zima sa nás naďalej bude držať ako kliešť. Také sú predpovede meteorológov.

práca, zamestnanie, nezamestnanosť

Voľných je 35-tisíc pracovných miest

20.01.2017 19:27

Počet nezamestnaných zapísaných na úradoch práce ďalej klesá. Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla v decembri 2016 hodnotu 8,76 percenta.

kauza B.A. Haus, kauza Bašternák, Bonaparte,

Bašternák doručil informácie o majetku

20.01.2017 19:01

Podnikateľ Ladislav Bašternák doručil na Okresnú prokuratúru Bratislava I vyjadrenie s prílohami, ktoré by malo vysvetľovať niektoré otázky súvisiace s jeho majetkom.

Porošenko

Porošenko zatvára svoj jediný závod v Rusku

20.01.2017 17:13

Najväčší ukrajinský výrobca cukroviniek Roshen, ktorého vlastní ukrajinský prezident Petro Porošenko, plánuje zatvoriť svoju jedinú továreň v Rusku.

Jakub Švec

Veci by sme nemali označovať za dobré pretože sa nám páčia, ale niečo by sa nám malo páčiť pre to, že je to dobré.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 8964x
Priemerná čítanosť článkov: 4482x

Autor blogu

Kategórie

Archív